søndag 12. august 2012

En smakebit på søndag #32 Korrigeringer av Jonathan Franzen



En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere. 

Det har vært en kjempefin helg her på Østlandet! Man må bare være ute og nyte solen. Hvem vet hvor lenge sommeren varer? Hvert år når det fine august-været melder seg får jeg alltid flash-backs til semesterstartene på Blindern - for minst ti år siden. Gjensyn med venner, ølteltet på Frederikke-plassen og de få ukene hvor man kunne unne seg å slappe av på de grønne plenene og i kantina før eksamensalvoret og lesesalene tok over. Nå er man "voksen" og fire ukers fellesferie er tilbakelagt. Det betyr litt mer jobbing men forhåpentligvis ikke så mye mindre lesing.

For øyeblikket leser jeg romanen Korrigeringer av Jonathan Franzen. I boka følger vi et eldre ektepar fra Midtvesten, Alfred og Enid, og de tre voksne barna deres, Gary, Chip og Denise. Romanen gir oss innblikk i ganske dysfunksjonelle familieforhold. Barna har strevd hele livet med å distansere seg fra foreldrenes livsstil. Selv om Gary, Chip og Denise kjemper mot å bli som foreldrene fører de ubevisst videre trekkene de forakter. Jeg har lest ca 1/3 av boka nå, og mellom familiemedlemmene ligger det mye usagt og ulmer under overflaten. Søndagens smakebit, en krangel mellom faren Alfred og sønnen Gary på side 187 illustrerer dette tydelig:

"Mor og jeg kommer på besøk i to dager neste måned, og vi håper å se dere her i desember. Det er mitt ønske at alle oppfører seg høflige."
"Ikke bry oss ha som foregår på undersiden. Så lenge alle oppfører oss 'høflig'."
"Det er kjernen i min filosofi, ja!"
"Men den æ'kke min", sa Gary.
"Det er jeg klar over. Og det er derfor skal vi være hos dere i åtteoførti timer, og ikke mer."

Nice family!

Alle ukens søndags-smakebiter finner du her. Kanskje du lar deg inspirere?

12 kommentarer:

  1. Jeg digger "Korrigeringer" og "Frihet" av Franzen. Det er alltids noe å kjenne seg igjen i, om enn hans karakterer forstørrer det veldig. Festlig smakebit du har funnet! Kos deg med resten av boka :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en veldig god beskrivelse, Karete! Det er akkurat som om forfatteren bruker forstørrelsesglass når han beskriver forholdene i familien. Jeg liker boka, selv om temaet egentlig er dypt tragisk!

      Slett
  2. Takk for den gode smakebiten!:)håper å høre mer om den for den ble jeg litt nysgjerrig på:) Ønsker deg en flott søndagskveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kommer nok en omtale etterhvert! Jeg liker boka godt så langt :) Ha en fin uke!

      Slett
  3. Bra smakebit:-) Denne boken må jeg sjekke ut så tusen takk for både smakebit og boktips!
    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  4. denne boken elsker eg og har lest to ganger :) har også "frihet". har du lest den også ?

    SvarSlett
    Svar
    1. To hanger, ja! :) Boka har uten tvil mange lag. Flere av dem avdekkes underveis i lesingen, men det blir spennende å se hvor mye som faktisk "sies høyt" til slutt. Jeg har ikke lest "Frihet" men den står på leselisten min for i år.

      Slett
  5. Jeg har ikke lest noe av Franzen selv, men jeg har bare hørt godt om både Korrigeringer og Frihet. Kanskje jeg en vakker dag våger meg på Korrigeringer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Korrigeringer har ligget i bakhodet mitt veldig lenge, og nå var de denne boka sin tur :) Jeg fikk først med meg Frihet da jeg søkte litt rundt etter Korrigeringer. Det er bra det finnes en bok til av samme forfatter der ute, for jeg liker denne godt så langt!

      Slett
  6. Høres herlig ut med en fin helg, sommervarmen må nytes når den er her :) Hos meg er det tre ukers fellesferie, og om to uker bærer det avgårde igjen til varmere strøk!
    "Korrigeringer" høres ut som interessant lesing, i og med at det handler om barn som strever med å distansere seg fra foreldrene (den evige konflikt?) - blir spennende å høre hva du synes når boken er avsluttet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, heldige du som har ferie og godvær i vente mens vi andre har brukt opp "kvoten"! Du har helt rett i beskrivelsen av boka. Her er det arvesynd opp og i mente :) Jeg liker boka veldig godt så langt!

      Slett