fredag 31. august 2012

Fremtidige favoritter #1

I spalten Fremtidige favoritter inviterer Elin i bloggen Bokelskerinnen oss til å fortelle om bøker vi ønsker oss, er spent på eller ser frem til å lese. Dette er første gang jeg bidrar selv, selv om jeg har fulgt med på spalten en god stund. Dette er en flott måte å få nye boktips på!

Det er spesielt to romaner jeg ser frem til å lese denne høsten:

"Natten drømmer om dagen" av Ingvar Ambjørnsen


Jeg har i lang tid fulgt tilblivelsen av romanen Natten drømmer om dagenbloggen til Ingvar Ambjørnsen. Det har vært en spennende prosess å følge med på! I bloggen lar Ambjørnsen oss ta del i hele skriveprosessen; fra kladdestadiet til ferdig bokmanus. språkvask og omskrivninger, valg av omslag og endelig korrektur. Det har vært en fascinerende reise! Om noen få uker er boka i salg, og jeg ser virkelig fram til å lese denne. Forlaget kaller boken en "vandrer-roman", men bokomtalen er ellers ganske diffus. Det er nok ikke helt utilsiktet fra forlagets side. Man må rett og slett lese boka for å se hva slags roman Ambjørnsen har begått denne gangen. De små smakebitene Ambjørnsen har gitt oss i blogginnleggene virker i alle fall lovende: 
"Det begynner å regne skikkelig nå, og jeg føler meg som et sort, vandrende telt, en spøkelseskladd, der jeg svever inn over tyttebærlyngen; her er ikke et bær, og jeg ser spor av folk over alt, i mosen og i myrpyttene. Det er noe som ikke stemmer, noe vrangt og vanskelig som slår inn. Det er altfor tidlig på dagen til å knekke de to hyttene ute på neset der fremme, men jeg merker det jo, at jeg kommer til å gjøre det likevel; sulten og frossen som jeg er, jeg blir sint av å være sulten, forbanna blir jeg, og fryktesløs og uansvarlig også. Og man blir tatt med hånden i kakeboksen? Her oppe?"
(Tekstutdraget er hentet herfra)


"Der Fall Collini" av Ferdinand von Schirach


For en tid tilbake leste jeg boka Forbrytelser og ble veldig begeistret over forfatterens språk og skrivemåte. Ikke minst var temaet fengslende, bokstavelig talt. Jeg er egentlig en ganske så tørrlagt bok-shopaholiker, men denne gangen måtte jeg gi etter for fristelsen. Romanen "Der Fall Collini" er forfatterens tredje bok, og er ikke kommet ut i Norge enda. Ja, ja, da får man bestille den fra Tyskland, da. Jeg gleder meg til lå lese denne boka som har fått gode anmeldelser i forfatterens hjemland. Omtalen på Amazon.de overbeviste meg også :
"I 34 år har italieneren Fabrizio Collini levd et anonymt og plettfritt liv som arbeider hos Mercedes-Benz. En dag myrder han en gammel mann på et luxus-hotell i Berlin, tilsynelatende uten grunn. Den unge advokaten Caspar Leinen blir oppnevnt til forsvarer i denne saken som ser ut til å være avgjort på forhånd. Men det som i utgangspunktet ser ut til å være en lovende karriere-sjanse utvikler seg til et mareritt når Leinen oppdager hvem mordofferet er. Den døde, en tysk industrimann, er bestefaren til Leinens beste venn. Advokaten husker den avdøde som et vennlig og godhjertet menneske. Forgjeves prøver Leinen å forstå årsaken til drapet, for Collini tilstår mordet men tier om motivet. Derfor må Leinen forsvare en mann som ikke vil forsvares. Det er et håpløst foretagende, men til slutt støter advokaten på et spor. Dette sporet strekker seg langt utenfor Collini-saken og plasserer Leinen midt i et skremmende kapittel av tysk strafferetslig historie."
(Rimelig fritt oversatt av meg fra denne siden)

Lyst på flere fremtidige favoritter? Du finner dem her.

4 kommentarer:

  1. Veldig koselig at du vil bli med :) Jeg får alltid masse nye tips ved å besøke andres blogger, og synes det er fint at det trekkes frem en god blanding av nye og gamle utgivelser.

    Jeg synes Natten drømmer om dagen er en nydelig tittel, og det er spennende å snuse på bøker som man har lest om tilblivelsen til i bokspaltene. Tom Egeland har også vært flink til å blogge om sine skriveprosesser, og det føler jeg gir bøkene dybde når jeg senere leser dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette synes jeg flere forfattere burde gjøre. Det gir en ekstra dimensjon til bøkene de skriver, og slike små drypp er jo ypperlig forhåndsreklame. Jeg vil tro at vi kommer til å se mer av denne typen "bloggeri" - den yngre garde forfattere er jo allerede godt i gang når jeg ser meg rundt.

      Slett
  2. Ingvar Ambjørnsen kunne jeg også tenkt meg å lest:) Høres bra ut:) Morsomt å se hva andre har som fremtidige favoritter:) Hadde selv litt mange idag:) Ønsker deg en riktig god helg!:)

    SvarSlett