onsdag 24. juli 2013

My therapist said [poems] av Hal Sirowitz


CLOSING YOUR EARS


Your mother called me, my therapist said,
 
& was very concerned about you. She said
you look lifeless. I told her you've
been making great progress. She said
that I must be crazy. I told her that I'm
a psychiatrist. I can't be crazy. Then she
told me about this crazy psychiatrist she heard
on the radio. I just let her talk. I realized
it was useless to argue with her. 
And that's what you should do. Just because
someone is talking doesn't mean that you have 
to listen.
          
Forrige helg børstet jeg støvet av en gammel kjenning i bokhylla mi, nemlig Hal Sirowitz diktsamling Mother Said. Jeg hadde også oppfølgeren My therapist said stående i hylla, så de siste kveldene har jeg brukt til å lese nok en gammel følgesvenn. Man kan kanskje spørre seg hvordan disse to smått obskure diktsamlingene egentlig havnet i mitt eie. Svaret er ganske enkelt at de var på salg i bokhandelen jeg jobbet i for mange år siden. Jeg likte det jeg leste, og siden har bøkene fulgt meg.

My therapist said fortsetter der Sirowitz debut sluttet. Nå er det ikke lenger bare moren til hovedpersonen som kommer med sine formaninger om hvordan han bør leve livet sitt. Gjennom diktene forstår vi at hovedpersonens forhold til jobb, kjærester og familie er ganske mislykket. Han går i terapi for å bearbeide forholdet til foreldrene og særlig moren. Det er også tydelig at han trenger hjelp til å få et levedyktig forhold til kvinner. Her gjenstår det uten tvil mye arbeid. Terapeuten gir pasienten sin en rekke råd som blir gjengitt i dikts form. Mange av rådene er selvfølgeligheter og grenser til tider mot det absurde. Av og til må man spørre seg hvem av dem som er mest forskrudd: Moren eller terapeuten.

I tillegg til de mange terapeut-utsagnene inneholder diktsamlingen en rekke "Mother said"-, "Father said"- og "My girlfriend said"-dikt. De er alle med på å tegne et bittersøtt bilde av en ung mann på leting etter bekreftelse og kjærlighet. Sirowitz unike blanding av humor og tragedie gjør også denne diktsamlingen ytterst leseverdig.

4 kommentarer:

  1. Jeg har den norske versjonen av boka- og husker jeg likte den godt.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt med noe annet på lesefronten innimellom! For min del blir det mye romaner, så litt dikt blir aldri feil :)

      Slett
  2. Tusen takk for at du delte dette :-)

    Jeg elsker Mother Said, har den hjemme i bokhyllen, og ble så glad over å se dette diktet. My Therapist Said har jeg hverken lest eller sett, så fikk veldig lyst på den også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig! :) Jeg ble overrasket over at det er flere enn meg der ute som har hørt om Sirowitz! Jeg oppdager stadig nye ting ved diktene når jeg leser dem på nytt ca hvert 3. år.

      Slett