fredag 19. juli 2013

Plutselig tilbake...

Greek salad, anyone?

Ingenting er som å komme tilbake fra to ukers familieferie på Kypros til et Oslo i sommerprakt! Ikke et vondt ord om all-inklusive, Bamseklubb og unger på pasta, pommes frittes og is-diett. Det er utrolig hvor fort laks- og brokkoli-spisende barn forvandles til fast-food-monstre så fort foreldrene åpner opp for det. Men når twinsa trives på tur har vi voksne det godt. Sydenliv er et deilig avbrekk i hverdagen, uansett om man må utenlands eller ser at gradestokken her hjemme bare går en vei - oppover. Heldige meg har enda en uke igjen av ferien, og slik været er nå må både cola og iskrem-nedtrappingen vente.

Når jeg har ferie, særlig utenlands, lever jeg mer eller mindre avlogget. Ingen blogg, ingen Face, knapt med TV og ingen mail. Jeg kaster såvidt et blikk på mobilen i ny og ne, men det er også alt. Jeg er ikke alltid så flink til å sette pris på de små gledene i en travel hverdag. Sommeren gir meg alltid anledning til å stoppe opp og kjenne på hverdagslykken, gjøre opp status og legge planer for høsten.

Barna måler nok kvaliteten på ferien etter hvor mange is de har spist og hvor mange bad de har tatt. Min målestokk for en god ferie er gjerne hvor mange bøker jeg har fått lest. Jo flere bøker, jo mer avslapping. Planen er å komme tilbake med fyldigere omtaler av bøkene etterhvert. Nå har jeg i alle fall logget meg på det virtuelle livet igjen, og gleder meg til å lese hva dere alle har lest i sommer.

Her er mine feriebøker (så langt):
  • This is where I leave you av Jonathan Tropper
  • More Baths Less Talking av Nick Hornby
  • To Kill a Mockingbird av Harper Lee (Lines lesesirkel august)
  • Politi av Jo Nesbø
  • A room with a view av E.M Forster

Jeg lader opp til bokbloggertreffet

13 kommentarer:

  1. Nå blir jeg misunnelig! Vet at det er stygt, men.... Her har vi hatt ca 12 grader og kuling med regn en uke, og det har ikke vært det beste ferieværet for smågutter på ferie! Og så skal du på bokbloggtreff! Høres skikkelig spennende ut! Men trass i misunnelsen - ha en nydelig sommer videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - All grunn til misunnelse :) Jeg føler virkelig at vi har trukket vinnerloddet når det gjelder sommeren i år. Først Syden borte og så Syden hjemme her østafjels. Alt blir vanskeligere når været er dårlig, særlig med små barn. Med oppblåsbart basseng i hagen er sommeren reddet...Håper dere får noen solstråler på tampen!

      Slett
  2. Hørtes ut som en perfekt ferie! Og jeg er SÅ enig! Ingenting er som all inclusive med ungene på tur. Alle slapper av, svært lite mas, alt tilgjengelig innenfor kort radius. Med sol, sand og vann i umiddelbar nærhet så er det rett og slett herlig. Ungene mine er for store til å ville være med nå - det er en tid for alt - men vi har jammen nyttet all inclusive ferietilbudet vi også, med stor suksess. Oppladingen din ser ikke helt feil ut den heller ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her lades alt av batterier - i stor skala! Jeg og mannen min reiste en god del før vi fikk barn, så all-inclusive er et litt nytt fenomen for oss. Det er som du sier, en tid for alt. En lekeplass og barnevennlig mat er nok for de små. Nårmor og far får all-inclusive noia etter 9ende da er det bare å komme seg ut på en lokal restaurant for litt nye impulser :) At ting er lettvint er alfa og omega - og helt uvurdelig!

      Slett
  3. Gresk salat, yes please! Men det blir spansk for meg da, reiser til Gran Canaria på mandag. All-inklusive, minus bamseklubb (ungene er for store), men det blir fritt frem i maten av det de har der. Uansett ser jeg frem til to uker uten matlaging, kun avslapping. Spennende bøker du har lest i ferien :)

    SvarSlett
  4. Ahh Espana! Det høres ut som du har noen deilige uker foran deg, Birthe! Det må være fint å ha større barn som klarer seg uten tilsyn 24/7 - selv om jeg sikkert vil savne det når mine om få år er like selvstendige. Det er uansett godt for sjelen å få tid sammen i solen. Jeg er forresten veldig fornøyd med sommerlektyren så langt, men jeg skulle gjerne lest litt mer chick-lit. Kos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er alt pakket og klart til taxien henter oss i morgen tidlig halv syv - nå har jeg litt reisefeber fordi jeg gleder meg sånn! Det er veldig greit når ungene klarer seg selv mer enn før, i fjor tok de for eksempel taxi til hotellet når de ble lei av stranden (de er nå 13, 15 og 17). Men småbarnsalderen har sin sjarm også, så kos deg med det før de blir for store :)

      Slett
    2. Ja, alt til sin tid! Kos dere så mye! :)

      Slett
  5. Jeg gratulerer med 2 ukers avslapping, all inclusive er noe jeg bare drømmer om, da vi bare reiser til svigerforeldre, hvert år, uansett hva det gjelder. Barna kommer sikkert til å være godt oppe i 60årene med fullvoksne barnebarn før vi kommer oss på sydenhotell. Nå som vi har kjøpt hytte, ca 3m fra huset, kommer vi oss aldri ut av dalen.
    (det viktige her var å sørge for at vi ikke fikk nye naboer)

    Ellers noterer jeg meg at jeg hverken har lest To kill a KNOCKINGBIRD (mhuahaha, har den om sangfuglen da), eller noen av de andre du nevner - selvfølgelig bortsett fra Hornby. (Sitter nå bare og venter på at noen skal begynne å lese Iris Murdoch.)
    Fortsatt god sommer til deg Anne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker og bukker! Hytte er jo ikke så helt galt det heller, og med gangavstand fra huset slipper man jo å lure på hvordan været er "der hjemme".

      Knockingbird, Schmockingbird - he, he, det var en artig skriveLEIF :) Jeg får vel for skams skyld rette opp feilen!

      Slett
  6. Så digg med ferie på Kypros. All-inclusive synes jeg er helt perfekt! Så slipper du å stresse med noe :)

    Herlig å få ladet batteriene litt. Er ganske deilig å ikke være så tilgjengelig til tider. Blir ofte litt sprø av alle disse sosiale-mediene jeg bare "må" innom...

    Ha en fortsatt fin sommer! :)

    SvarSlett
  7. Så bra du kommer på Bokbloggertreff, skal bli trivelig å hilse på deg.

    Og all inclusive er bra når en har med barn, jeg skal teste det neste uke, men jeg er helt sikkert enig med deg. To uker på Kreta, da er det greit at barna kan hente drikke og is selv.

    Ha en fin helg i varmen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjekt med ekstra service i ferien, elv om det skal innrømmes at vi får litt noia etter 9-10 dager :) Da er det ut av anlegget og spise på andre restauranter. Det er veldig fint med litt blandings.

      Jeg gleder meg til boktreffet! Det blir morsomt å få noen ansikter til navnene :)

      Slett