søndag 23. september 2012

En smakebit på søndag # 38 Kongo av David van Reybrouck



En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere.

Denne uka har stått i forkjølelsens tegn. Først ungene. Så jeg. Deretter mannen. Alltid i den rekkefølgen. Jeg har måttet prioritere soving fremfor blogging, men håper at jeg i løpet av neste uke får omtalt av et par flotte bøker jeg er blitt ferdig med.

Min nattbordsbok er for tiden Kongo - historien om Afrikas Hjerte. Når noen nevner navnet Kongo er mine første tanker kolonitiden og Belgia. Moland og French. Bloddiamanter. Og deretter utrydningstruede gorillaer (takket være abonnementet mitt på National Geographic). For en liten stund siden kom jeg helt tilfeldig over en leseprøve av David van Reybrouck sin bok på jobben. Jeg ble så fengslet av språket til forfatteren at jeg måtte skynde meg å låne boka på biblioteket.

Von Reybroucks dokumentar om Kongo er av den typen som gjør leseren litt klokere. Det er akkurat slikt lesestoff jeg trenger innimellom romaner og lettbent krim. Dagens smakebit er hentet fra side 17 i boka. Forfatteren sammenligner de to byene Kinshasa, hovedstaden i den Demokratiske Republikken Kongo (tidligere Zaire), og Brazzaville, hovedstaden i Republikken Kongo. Det er mulig at boka forklarer den forvirrende navnlikheten mellom de to statene etterhvert. Hovedstedene ligger svært nærme hverandre, men bare geografisk sett:

Fra luften ligner Kinshasa på en termittdronning, oppblåst, misdannet og sitrende av liv, alltid like travel, alltid i vekst. Byen strekker seg ut på den venstre elvebredden i den skrimrende heten. På den andre siden ligger tvillingsøsteren Brazzaville, mindre, friskere, mer funklende. Der er kontorbygningene laget av speilglass. Dette er det eneste stedet i verden hvor to hovedsteder har utsikt til hverandre, men i Brazzaville ser Kinshasa bare sitt eget fattslige speilbilde.




Alle ukens søndags-smakebiter finner du her. Kanskje du lar deg inspirere?

8 kommentarer:

  1. Det är alltid intressant att läsa lite mer fakta ibland. Just det här med alla Kongo-länder gör mig förvirrad :)

    SvarSlett
  2. Jeg tenker også på kolonitiden, Moland og French og bloddiamanter når Kongo nevnes og denne dokumentaren om landet skulle jeg tenke meg å lese for å utvide det snevre synet. Takk for lesetips!

    Håper du føler deg bedre :)

    SvarSlett
  3. Takk for hilsen Monica og Melusine! Ja, dette er en bok som utvider horisontene!

    SvarSlett
  4. Spennende spennende!!! Ville bare tipse deg om "Solskinn og død" også,- dersom du ikke alt har lest den. Jeg er alltid interessert i nordmenns rolle ;-)

    Regner med du legger ut en fyldig omtale når boken er lest?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for spennende tips, Karete! *skynder meg å legge den inn på bibliotekshuskelisten min* Jeg har veldig sansen for "Nordmenn i utlandet"-bøker, så boka du nevner bør være noe for meg!

      Du vet jo hvordan det er med disse rare bøkene man stadig vender tilbake til uten helt å vite hvorfor? Fløgstads Eld og vatn : nordmenn i Sør-Amerika står i bokhylla mi og jeg har lest den flere ganger. Den gir et spennende bilde på utvandingen til nettopp Søramerika - mange fine tidsbilder der!

      Omtale av Kongo kommer nok, men jeg synes av en eller annen grunn det alltid er vanskeligere med omtaler av faglitteratur/ dokumentarer enn skjønnlitteratur... Too much information, antageligvis :)

      Slett
    2. Jeg er litt i Fløgstad-modus om dagen, så kankje "Eld og vatn" er noe for meg? Jeg har sansen for bøker i samme stil som "Kongo". Særlig bøker om Cuba eller bøker som kan linkes til noe mafia relatert...

      Tips mottas med kjempetakk! :)

      Slett
  5. Så flott bok du leser:)Takk for smakebiten:)
    Skulle vært litt flinkere å låne faglitteratur/ dokumentarer som dette:)Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i alle fall veldig berikende med variasjon! Jeg er også altfor lite flink til å lese variert, så da må jeg jo trekke frem bøkene når jeg først slår til :)

      Slett