søndag 13. januar 2013

En smakebit på søndag # 2 1Q84 Bok 1 og 2 av Haruki Murakami


En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere. 

Denne måneden leser mange bokbloggere Murakamis Kafka på stranden som en del av Lines lesesirkel. Det er en aldeles nydelig roman, og jeg har lest boka flere ganger, senest i fjor (se omtale her). Murakami er en mester når det gjelder å skape et univers og en stemning som, om man bare godtar premissene, virkelig fanger leserne. Den spesielle stemningen er ikke typisk bare for Kafka på stranden men også for Murakamis nyeste roman 1Q84 som er en av de bøkene jeg leser for tiden.

I 1Q84 møter vi Tengo og Aomame, bokas hovedpersoner, og vi følger livet og historiene deres i annenhvert kapittel. Tengo er mattelærer og upublisert forfatter. Aomame er, om jeg har forstått det rett, en kvinnelig leiemorder med forkjærlighet for middelaldrende menn med høyt hårfeste.

I utgangspunktet er det ingen fellesnevner mellom disse to, men på typisk Murakami-vis avdekkes det etterhvert at livene deres berører hverandre på uventet vis. "Don't let appearances fool you, there is only one reality" (s.20) sier en mystisk taxisjåfør til Aomame i begynnelsen av boka. For hvilken virkelighet er egentlig den virkelige? I romanen oppdager Aomame ganske tidlig at viktige historiske hendelser ikke er en del av hennes minner. Hvordan har hun unngått å få med seg disse nyhetene, og hvilken betydning vil disse "minnes-lukene" ha for henne?


"At some point in time, the world I knew either vanished or withdrew, and another world came to take its place. Like the switching of a track. In other words, my mind, here and now, belong to the world that was, but the world itself has already change into sonething else" (s.119)

Jeg elsker tykke bøker med en god historie! Selv om jeg bare har lest 140 av bokas drøye 600 sider, er jeg sikker på at 1Q84 blir en kjempegod leseopplevelse!

Alle ukens søndags-smakebiter finner du her. Kanskje du lar deg inspirere?

29 kommentarer:

  1. Disse bøkene likte jeg veldig godt! De satt i en god stund og vil nok aldri glemmes.:) Kos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Jeg har sett at du har omtalt bøkene på bloggen din, men jeg har ikke "turt" å lese omtalene. Jeg gleder meg til å lese din mening om bøkene når jeg er ferdig!:)

      Slett
  2. Jag har ännu inte läst något av Murakami, men hans Fågeln som vrider upp världen står på min läslista i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende! Den boken har jeg ikke lest, men jeg har lest "the wild sheep chase" av samme forfatter. Det er også en rimelig absurd historie, men jeg likte den ikke så godt som jeg likte Kafka. Men Murakamis univers er uansett et sted med overraskelser bak hver sving!

      Slett
  3. Har ikke lest noe av denne forfatteren før men har kjøpt "Kafka på stranden" og har disse bøkene på ønskelisten min. Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da regner jeg med at du kommer til å bli inspirert til å lese boka når du leser alle omtalene av den om en liten stund! Det går rykter om at noen bloggere ikke har falt for boka og plottet, men det tror jeg bare er komplett umulig ;-) Ha en fin kveld og uke!

      Slett
  4. Skal virkelig ta meg tiden en dag å lese denne boken også:) Holder på med Kafka og ELSKER den!Er spent på hvordan ting henger sammen, for nå er jeg litt i villrede:) Takk for smakebiten og ha en fin søndagskveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så BRA at boka faller i smak! Jeg forstår at du er i villrede, for 1+1 er ikke alltid 2 hos Murakai. Hva er drøm og hva er virkelighet? Nei, si det du... ;) Ha en din lese-uke!

      Slett
  5. Har foreløpig lest tre av Murakamis romaner, men har ennå til gode denne du gir en så innbydende smakebit fra : ))

    Ser fram til å ta et nytt dykk inn i Murakamis mystiske og spesielle univers : )
    Takk for smakebiten : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt lyst til å lese denne lenge, og så langt ser den ut til å innfri forventningene! Jeg elsker denne formen for magisk realisme og godtar ethvert krumspring Murakamis univers skulle finne på å ta :)

      Slett
  6. Spennende! Gleder meg til å lese disse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kan bare glede deg til disse bøkene!

      Slett
  7. Takker for smakebiten. Jeg har ikke lest #3 ennå, men har den litt på vent. Har også som deg meldt meg på 1001 bøker hos Line. Uheldigvis kom jeg til å "dette innom" en slags Austen film i helgen, har derfor vært helt hekta på hennes bøker og ikke fått lest mer Murakami.

    Men han skriver jo fantastisk!

    Blir spennende å lese alle omtalene etter hvert. Er også veldig spent på hva d vil synes til slutt, om 1Q84 da ;-)

    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir absolutt spennende å blir med på Lines lesesirkel! Jeg er mest spent på om jeg blir ferdig med bøker og omtaler i tide. Jeg bruker år og dag på å skrive innlegg, skjønner du. Må spikke og tenke og flikke. Det er helt håpløst egentlig! Målet da jeg begynte å blogge var å skrive raskere, men resultatet av bloggingen er at jeg tenker enda mer over bøkene jeg leser...

      Austen-galleien kan hvem som helst falle ut på, særlig når det er kostymedramaer og filmatiseringer man kommer over. Det er litt typisk det der. Man har en leseplan, men plutselig er det noe som leder oppmerksomheten og nysgjerrigheten et annet sted.

      Slett
  8. Prøvde meg på den ifjor,men jeg fikk ikke den "Under huden".men skal gi den en ny sjanse!
    SV;Bare hyggelig! Helt enig at det er mye fristelser på bokfronten:P Prøver å holde meg til en ,men når man kommer over nye bøker på biblioteket eller får bokeksemplarer dumpende ned i postkassa blir man nysjerrig:) Ha en flott uke videre:

    SvarSlett
    Svar
    1. Av og til må man lese en bok "til rett tid", rett og slett. Noen ganger har jeg lest bøker som har vært gode, men som ikke berørte meg slik jeg håpet.

      Du er heldig som har en kontinuerlig tilgang på bøker og inspirasjon gjennom biblioteket du jobber! Jeg tror alle fristelsene ville gjort meg helt apatisk :) Kos deg videre denne uka!

      Slett
  9. Hurra, disse har jeg lest. Jeg har et hat, elsk forhold til historiene til Murakami da jeg har vanskelig for å slå meg til ro med avslutningene hans. 19Q4 sin avslutning har jeg ikke helt tilgitt. Likevel, det var litt av en leseropplevelse! Kos deg masse, håper håper du liker slutten bedre enn meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ingen forventninger om at Murakamis siste skal gi meg ro i sjelen ;-) Han har en evne til å skape dette merkelige universet som det tar tid å slippe ut av, selv etter at boka er lest. "Happy endings" er heller ikke hans sterkeste side, så jeg skjønner at jeg må stålsette meg!

      Slett
    2. Vet du..når du sier det vet jeg ikke helt om jeg noen gang kom helt ut av 19Q4verdenen etter lest bok! Greit å ha stålsatt seg ja. Åh, nå fikk jeg SÅ lyst til å lese noe Murakami igjen.

      Slett
  10. På pauserommet i dag kom en mann (ja, han jobber der, men jeg er der på andre uken og kjenner ikke alle ennå...hehe), satte seg i sofaen og fisket frem 1Q84. Han glemte å spise lunsjen sin.

    Kafka på stranden har jeg nå lest ferdig og kan si én ting: fantastisk! Så jeg har veldig lyst til å kaste meg over 1Q84, men har nok et litt for stramt leseskjema. Den er i alle fall satt opp på leselisten, takk for smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en morsom observasjon! Det ser ut til å være et godt potensial for "bokbad" på jobben din, med tid og stunder! :) Jeg er veldig glad for at du likte Kafka, og jeg er veldig spent på å lese omtalen når den tid kommer. Det er jo en del mystiske hendelser i den romanen, og jeg er nysgjerrig på hvordan lesesirkelen tenker om disse tingene.

      Slett
    2. Nja, bokbad...i dag diskuterte noen av damene hvor irriterende det var at bøkene i seriene de leste kom ut med så stort mellomrom. Annenhver måned eller noe slikt. Det var jo så spennende og de ville vite (forståelig nok) med én gang hva som hendte. Men da de fortalte om serienes innhold skjønte jeg fort at det ikke var noe for meg.

      Jeg er litt usikker på hvor mye vekt jeg skal legge på de mystiske hendelsene i Kafka, ikke at de ikke er viktige - men jeg opplevde boken som en oppvekstroman. Ja, det blir spennende å lese omtalene!

      Slett
    3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    4. Det ser ut til at du må endre lesemålene dine radikalt dersom du skal henge med i den diskusjonen :) Å lese Kafka som en oppvekstroman er en uhyre spennende vinkling. Jeg håper du kan begrunne det litt mer i omtalen din, for den måten å se boka på er veldig interessant!:)

      Slett
    5. Hehe, ja det tror jeg også!
      Og jeg håper å komme med en mer utdypende begrunnelse :)

      Slett
  11. Jeg har ikke lest noe av Murakami ennå, men det blir jeg visst nødt til, forstår jeg. ;-)

    SvarSlett
  12. Ååh denne har jeg hjemme (et sted), men har har ikke kommet til den enda :/ Gleder meg veldig for jeg hører så mye bra! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne boka kan du glede deg til! Anderledes, men den fanger! Jeg laster nok ned bok 3 på Kindelen så snart denne er ferdiglest.

      Slett