torsdag 3. januar 2013

Nattbordet mitt # 2 Til skrekk og advarsel

Eller rett og slett til spott og spe?

"Vis meg nattbordet ditt og jeg skal si deg hvem du er" har jeg noe kjepphøyt erklært ved en tidligere anledning. Men hva sier nattbordet mitt egentlig om meg for øyeblikket? Her hjemme har jeg til nå hatt en klar nattbord-regel: Uleste bøker på nattbordet og leste bøker i bokhyllen. Nattbordet var pent ryddet før juleferien, men nå har jeg altså startet det nye året med fullt kaos der det tidligere hersket (noenlunde) orden.

Slik går det når alle lesemål for 2013 skal gjennomføres i løpet av januar. Det er typisk at bøkene man bestilte før jul kommer samme dag man har besøkt biblioteket og noen dager etter at jeg har lånt med meg noen ekstra bøker fra svigermor. Jeg som med mine tykke bøker knapt klarer å fordøye 2-3 bøker i måneden, er litt usikker på hvordan, og når, jeg skal få spist av denne bunken.

Så hva er det i all verden jeg har hamstret?

  • Det röda rummet av Strindberg (2013-mål: Delta i Lines boksirkel)
  • Spandauer Tagebücher av Speer (2013-mål: Lese flere bøker på tysk)
  • To lydbøker: Dette er mine gamle dager av Tore Renberg og Med kaldt blod av Truman Capote (2013-mål: Høre på flere lydbøker)
  • Under huden av Michael Faber. Jeg elsket romanen hans Rosenrød og liljehvit (The crimson petal and the white) og har tenkt å forsøke meg på debutromanen hans.
  • Den som graver en grav av Yrsa Sigurdardóttir. Jeg leste den første krim-boka hennes i 2012, og leser gjerne mer av denne islandske forfatteren.
  • Red earth and pouring rain av Vikram Shandra (2013-mål: Lese flere bøker fra India)
  • Det svundne er en drøm av Aksel Sandemose. Jeg ble nysgjerrig på denne norske klassikeren.
  • Harold Fryms utrolige pilgrimsferd av Rachel Joyce. LEST!
  • Min lille notatbok
  • Victoria av Knut Hamsun. LEST!
  • Temanummer om 22/7 fra tidskiftet Samtiden. Gode artikler, men ingen sengelektyre akkurat.
  • Siste nummer av National Geographic. 

I morgen skal jeg rydde. Tror jeg. 

13 kommentarer:

  1. "Det er typisk at bøkene man bestilte før jul kommer samme dag man har besøkt biblioteket og noen dager etter at jeg har lånt med meg noen ekstra bøker fra svigermor" Kjenner meg veldig igjen i dette, ja!
    Håper Den som graver en grav faller i smak hos deg, jeg likte den veldig godt. Mer grøss en krim egentlig, men veldig oppslukende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke lett å vite i hvilken ende man skal begynne! Jeg gleder meg til "Den som graver..." Jeg likte den første boka hennes godt, men den å sies å være mer krim'elig. Grøss sier du? Det er ikke min sterke side - får vonde drømmer av sånnt! Men jeg skal gi boka en sjangse :)

      Slett
  2. Hehe, "vis meg nattbordet ditt...", ja hva skal man si!
    For meg ser det i alle fall ut som du har hamstret godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, starten på leseåret 2013 har gått over alle kosteskaft! Og jeg som egentlig er en strukturert person, bortsett fra når det kommer til bøker... :)

      Slett
    2. Du sier det som om jeg skulle sagt det selv...hehe, og i dag hadde jeg årets første bokkjøp - selv om jeg egentlig ikke har råd til det :o

      Slett
  3. Akkurat nå leser jeg en roman på norsk, en på engelsk, en diktsamling på engelsk og hører på en lydbok. På norsk.

    Jeg føler tyngden av alle bøkene jeg også. Akkurat nå har jeg tatt noen minutters fri fra diktsamlingen. Når jeg er ferdig med å skrive dette er det rett tilbake til å lese dikt igjen.

    Det eneste vi kan gjøre for å lette på byrden er å lese. Kos deg videre med haugen på nattbordet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt det ikke bare er meg som har begynt med et nyttårs-"overload"! Lesestatusen din høres veldig lik ut som min. Jeg har begynt på en bok på norsk og en på engelsk, en dokumentar på tysk og en lydbok på norsk. Ambisiøst er bare fornavnet:) Når vi har tatt oss så mye vann over hodet er det ikke annet å gjøre enn å fortsette å lese - og kanskje rydde litt (nei, det er kjedelig!)!

      Slett
    2. Hihi! Akkurat nå for eksempel er det en oppvask som venter på meg... Skal ta den etterpå og lytte til lydboka. To fluer i en smekk :-D

      Slett
    3. Perfekt! Sånn skal det gjøres!

      Slett
  4. Nattbordet mitt ser nesten slik ut, minus et par bøker og lydbøkene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å høre at jeg ikke er alene :D Vi får nyte bokstablene våre!

      Slett
  5. Victoria er en av favorittbøkene mine gjennom alle tider. Ellers syntes jeg du hadde et inspirerende nattbord :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste boka for aller første gang nå i 2012. Språket er bare heeelt nydelig! Og denne Romeo&Julie-historien, kjærligheten som er "not ment to be", kan man jo relatere seg til den dag i dag. I alle fall om jeg hadde vært 17 år... ;)

      Slett