søndag 20. mai 2012

En smakebit på søndag # 20 Min Kamp 1 av Karl Ove Knausgård


En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere.

Endelig er det min tur til "å Knause", dette nyordet som ble laget for å beskrive nordmenns lesing av Knausgårds "Min Kamp"-bøker de siste årene. Jeg leste to første romanene til Knausgård, "Ute av verden" og "En tid for alt" for noen år siden, og jeg gledet meg virkelig over det flotte språket i bøkene hans! Så langt i lesningen av Min Kamp 1 innfrir forfatteren alle mine forventninger.

Dagens smakebit er hentet fra side 266 i boka. Karl Ove og broren hans har nettopp fått beskjed om at faren deres er død. Det setter igang en lang rekke tanker hos forfatteren:

"Følelsen av den store historien hadde forsvunnet. Vi var ikke to sønner, vi var Yngve og Karl Ove, vi skulle ikke hjem, men til Kristiansand, det var ikke en far vi skulle begrave, men pappa."



Jeg har ingen konkret plan for lesningen av "Min kamp"-bøkene, om jeg skal lese noen eller alle, men halvveis ut i bok nummer 1 vet jeg at jeg også kommer til å lese nummer 2.

Alle ukens søndags-smakebiter finner du her. Kanskje du lar deg inspirere?

10 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) Jeg har ikke lest noen av bøkene hans enda og vet heller ikke om jeg skal... klarer ikke helt å bestemme meg. Uansett ha en fin uke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår godt de som er usikre på disse bøkene. De fleste av oss som er glad i bøker har jo fått med oss debatten rundt dem. Jeg prøver å lese boka med litt distanse, prøver ikke å tenkte på at alt som står er sant (i følge forfatteren). Men det er vanskelig, for mange deler av boka trår så nært, så nært...

      Slett
  2. Jeg må si at jeg kjenner motstanden veller i meg bare jeg ser navnet Knausgård. Mannen har ikke gjort meg noe, så det er kanskje litt urettferdig, det er vel snarere all mediaoppmerksomheten som har mesteparten av skylden for det. Ja, og selvsagt det at alt dette som står mellom permene på verkene hans skal være sant.

    Når alt det er sagt så likte jeg smakebiten veldig godt, det er noe med skrivestilen som fenger. Tusen takk for smakebiten! Jeg ønsker deg en flott uke fylt med, forhåpentligvis, mye vårsol.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne "hypen" rundt bøkene er nok en av grunnene til at jeg har ventet så lenge med å lese Min Kamp - og at mange ikke vil lese noen av dem overhodet : )

      Men det er ikke til å komme bort i fra at denne mannen skriver godt! Språket hans er i alle fall helt i min gate. Jeg falt helt for "En tid for alt" som kom ut i 2004. Den anbefales alle som er nysgjerrige på forfatteren men som ikke orker Min Kamp-bøkene.

      Vi krysser fingrene for en deilig og solfylt leseuke!

      Slett
  3. Jeg klarer aldri å bestemme meg for om jeg vil lese disse bøkene eller ikke. Det er noe med det du skriver om at de kommer så nært. Jeg hadde samme følelse med Bokhandleren i Kabul. Om boka var aldri så velskrevet, så følte jeg at jeg kom FOR nært. Samtidig er jeg nysgjerrig på bøkene ahns, og så er Knausgård en mann jeg har sansen for. Det får bli "en dag" ...
    Takk for smakebiten! FLott!
    Ønsker deg en glad dag!!
    Pia xx

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant, Pia! Ja, Bokhandleren i Kabul er et kjempegodt eksempel på en bok som nok trådde for nære. Jeg likte den boka kjempegodt, men man fikk en liten bismak i munnen når man tenker på de etiske aspektene ved hvordan boken ble til. Mange paralleller til Knausgård-debatten : ) Ha en fin dag du også!

      Slett
  4. Takk for smakebiten:) Kjøpte bok 1 og 2 under Mammut salget, så jeg skal også lese disse to ihvertfall, så får vi se hvor veien bærer meg videre:) Hadde egentlig tenkt å ligge unna dem, men nyskjerrigheten min vant over meg:) Ha en flott dag:)

    SvarSlett
  5. Jeg synes du skal gi bøkene en sjanse, Gråbekka, om ikke annet for å være med i Knausgård-debatten (om den ikke er lagt død forlengst, da)! Jeg er straks ferdig med bok 1 og jeg synes den er veldig bra! Så gå for "Knausing"! : )

    SvarSlett
  6. Å, det er helt fantastisk å knause! Jeg begynte ganske sent selv, nå har jeg lest alle bortsett fra sekseren. Kommer defintivt til å gjøre det i sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er bok nummer 1 ferdiglest og det er ikke tvil om at jeg skal fortsette knausingen! Jeg lånte boka på biblioteket, men nå vurderer jeg om jeg må ha den til odel og eie... Kjempefine blogger du har, forresten! Du skriver kjempegodt!
      Jeg har visst ikke lest bloggen din tidligere, men nå skal jeg følge med : )

      Ha en fin dag!

      Slett