fredag 11. mai 2012

James Tissot (1836-1902)

James Tissot "On the Thames" 1874

Flere har kommentert profilbildet av den lesende jenta som jeg har på bloggen min. Jeg synes bildet, som passende nok heter "Reading a book", er utrolig vakkert! Jeg liker hvordan jenta er helt borte for verden, helt oppslukt av boken hun leser. Jeg forestiller meg at det er slik jeg selv ser ut når jeg leser, med unntak av den staselige hatten da.

Maleriet over heter On the Thames og er malt av samme kunstner. En ung kvinne har vært på båttur og er nettopp blitt satt i land i skyggen av kastanjetrærne. Den elegante damen tilhører uten tvil datidens overklasse. Den vakre kjolen skildres med fantastisk presisjon, og hun er tilsnørt etter alle kunstens regler. Matrosene i båten er i solen og trekkene deres er utydelige i forhold til kvinnen som står tydelig frem i bildet. Det er åpenbart at hun tilhører en annen verden enn dem. Se bare hvordan hun støtter seg til matrosen i båten. Hånden hennes berører så vidt armen hans. Det er en upersonlig berøring uten intimitet, en markert avstand.

Mannen bak disse to bildene er maleren James Jacques Joseph Tissot (1836-1902). Han ble født i Frankrike men bodde mange år i Storbritannia. Han er kanskje mest kjent for maleriene som viser scener fra den viktorianske overklassens liv. Det er mange vakre kvinner og flotte kjoler i disse bildene. Tissot levendegjør moten og menneskene fra denne epoken på en mesterlig måte. Ved første øyekast kan derfor maleriene hans virke kun ubetinget vakre. Ser man nærmere på motivene kan man derimot ane et større alvor. Bak staffasjen og all prakten kjenner man på spenningen, melankolien og dobbeltheten som preget samfunnet på den tiden.

Du kan lese mer om James Tissot her og se flere av bildene hans her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar