søndag 5. mai 2013

En smakebit på søndag # 18 Det vi kan stå for av Geir Lippestad



For en herlig søndag det har vært her i Oslo-traktene i dag! Jeg har nytt den deilige vår-stemningen og til og med fått litt rødfarge på nesen! Ellers har det gått i blomsterinnkjøp til terrassen, pølser og is til både store og små og litt lesing når besteforeldre har passet ungene, ustanselige, syklende på nyfeide gater. Jublende: Det er vår! 

Akkurat nå leser jeg en bok jeg lenge har sett fram til, nemlig Geir Lippestads bok Det vi kan stå for. Lippestad gjorde et sterkt inntrykk på meg under 22/7-rettssaken der han, med imponerende integritet, forsvarte Norges mest forhatte mann. Jeg var spent på om denne boka ville gi noen nye svar eller innfallsvinkler på tragedien som traff oss den sommeren for snart 2 år siden.


Jeg er nå nesten halvveis i boka, og så langt har jeg ikke kommet over noen beskrivelser som kollegene i Advokatforeningen trenger å rynke på nesen over. Lippestad er en sympatisk mann. Språket i boka glir fint, og selv om man kjenner historien godt nå, er det som om vi er sammen ,Geir og jeg, på en "debriefing" etter 22. juli. Utdraget er hentet fra side 18:

Bilde hentet fra visitOslo@Flickr

En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere.

Alle ukens søndags-smakebiter finner du her. Kanskje du lar deg inspirere?

12 kommentarer:

  1. Det skulle vara en intressant bok att läsa.

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg er i alle fall er i alle fall boka et viktig historisk dokument. Boka er snart ferdiglest, og jeg likte den godt!

      Slett
  2. Enig med Monika - litt av en jobb han har hatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. All respekt for denne mannen! Så da kan resten av Advokat-gjengen sutre!

      Slett
  3. Montro om ikke kjendisadvokater må bli et biografiemne.
    Hestenes, Høines og Lippestad - og de fra LALaw.
    Jeg leste omtalen med interesse, også det samleinnlegget om
    terrorisme, men føler at jeg stenger av litt - ergo er jeg ikke klar
    for den type bøker - eller er jeg for avstumpet og overfladisk og må unngå det på samme måte som bøker om snikenden sykdommer. Muligens er det en avstandsting - for jeg kan lese om ww2 og krig i Afrika?

    Likevel, jeg kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på det menneskelige aspektet - hvordan forholde seg profesjonelt, uten hjerte som du (han)skriver, uten å tenke på handlingene, og uten å forkaste alles rett til til rettsbehandling.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff, advokatbiografier/-bøker må vel nesten være den kjedeligste kategorien ever, eller? Jeg har ingen erfaring på det området men vet at Lippestad representerer det gode unntaket :)
      Det at du stenger av for en viss type bøker er nok bare et sunnhetstegn. Lippestads bok er den eneste 22/7-boka jeg har lest. Alt det andre, øyenvitneskildringene, blir for nært.

      Slett
  4. Gleder meg til du er ferdig med boka. Vil svært gjerne vite hva du synes.
    Jeg fant heller ikke noe spes som jeg mener Advokatforeningen trenger henge seg så voldsomt opp i. Lippestad virker som en veldig sympatisk mann, som du sier.
    Er veldig glad jeg leste den.

    Må også bare si at jeg er halvveis i "Lina-boka" nå. Går litt treigt med den tysken min...men du verden, utrolig spennende. Takk igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er jeg straks ferdig med boka. Har noen intense jobb-dager og en forkjølelse jeg må ha unnagjort, men håper omtalen kommer om ikke lenge :)
      Så bra at "lina-"boka faller i smak! Jeg synes det går imponerende raskt jeg, tysken til tross!

      Slett
  5. Har det varit debatt om ifall det är lämpligt att skriva en sån här bok? Jag har faktiskt inte hört talas om boken tidigare. Men den låter intressant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, etter at boken kom ut har det vært noe debatt. Det er spesielt advokatforeningen og diverse advokatkolleger som har reagert på at Lippestad forteller en god del om klienten sin (jeg syntes ikke det var noen store overraskelser i denne boka) Spørsmålet er hvor langt en advokats tausehetsplikt kan strekkes.

      http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11003814
      http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10109741

      Det ser ut til at mange av advokatene som har uttalt seg i media ikke har lest boken. Jeg synes i alle fall det er synd at noen av dem mener at Lippestad skal utestenges fra samfunnsdebatten fordi han har hatt dette forsvarsoppdraget.

      Slett
  6. Hi there, You've done an incredible job. I'll definitely digg it and personally suggest to my friends.

    I am confident they will be benefited from this web site.


    Here is my page ... Email Console

    SvarSlett
  7. 9 fps while battery life is rated at about 850 shots. The Olympus E-3 contains
    a two and a half inch LCD screen, which is just a little bit smaller than its competitors, however,
    this didn't bother me. The increased features of the camera in fact, justify the price hike.

    Here is my weblog canon 5d mark iii

    SvarSlett