onsdag 8. august 2012

Sommeroppsummering


Ojsann! Etter noen deilige og avslappende ferieuker er man plutselig tilbake i hverdagen igjen! Fire ferieuker går så altfor fort! Av og til skulle jeg ønske jeg var liten igjen, med åtte ukers sommerferie. Dengang rakk jeg i alle fall å kjede meg bitte litte granne før det travle livet startet opp igjen. Nå er fri-dagene brukt opp for denne gang, og selv om jeg føler jeg har brukt dem vel så skulle jeg gjerne hatt flere og varme dager!

Både jeg og resten av Bokofilia-familien er i alle fall tilbake etter to gode og varme uker i Syden. Med to små-tasser ble det ikke mye tid til å ligge i solstolen og sløve, men jeg fikk i alle fall brukt litt mer tid enn ellers på mine favoritt-sysler, nemlig å lese og sove. Nå er det bare et par dager til jeg begynner på jobb igjen, og hverdagslivet er allerede på plass. Guttungen har pådratt seg en fin øre-betennelse etter at vi kom hjem, og nattevåken de siste dagene har gjort hele husstanden litt frynsete i kantene. Vi får bare krysse fingrene for at det blir mer søvn på oss de neste par nettene.

For at dette innlegget ikke skal gå helt over styr (vi holder ikke på med mamma-blogging her i gården, nei for alle del) gjør vi en kjapp u-sving tilbake til temaet, nemlig en (uhyre) kort oppsummering av bøkene jeg har lest i sommer. Jeg er veldig fornøyd med sommerlektyren i år! Det har vært en fin blanding av krim-romaner og bøker jeg lenge har hatt planer om å lese. Jeg har kost meg med noen gode klassikere, og jeg har også begynt å bli varm i trøya når det gjelder å lese på Kindel'en min.

Her er listen over sommerlesningen min:

Yrsa Sigurardottir: Det tredje tegnet

Her har jeg fått meg en ny favoritt-forfatter på krimfronten! Dette er god, "renslig" krim med bra handling, et lite persongalleri, humor og en overraskende slutt. Akkurat slik jeg liker det!


Ferdinand Von Schirach: Forbrytelser

I denne boka gir forfatteren oss historiene om 11 ulike forbrytelser. Alle historiene har bakgrunn i forfatterens eget virke som forsvarsadvokat. Boka er fort lest men historiene blir værende lenge i tankene.

J.D. Salinger: Catcher in the rye

Dette er en klassiker som har ligget i bakhodet mitt lenge (det er noe fengende med den tittelen), og som jeg endelig fikk tid til å lese. Veldig lettlest, nesten en ungdomsbok, og med et tema som virker like aktuelt i dag som da boka ble skrevet for 70 år siden.

Susan Cain: The power of introverts in a world that can't stop talking.

Denne boka tar for seg styrkene til mennesker med en introvert personlighet og lar oss som har et snev at introverthet forstå noe av tankegangen til mennesker med en ekstrovert personlighet. Et kjempespennende tema! Dette var en bok jeg ble litt klokere av å lese.

Wilkie Collins: The Moonstone

En kriminal-roman, men så utrolig mye mer! Dette er britisk humor (og ironi) på sitt beste, og jeg storkoste meg virkelig med denne boka!

John Steinbeck: Of Mice and Men

Jeg liker Steinbeck veldig god, og "Of Mice and Men" ga meg en påminnelse om hvor godt denne mannen kan skrive. Jeg vet ikke om boka fortsatt er pensum i 3. klasse engelsk på gymnaset, men jeg anbefaler alle å lese denne lille historien som gjør så stort inntrykk.

Johan Theorin: Sankta Psyko 

Dette er noe helt annet enn historiene om den 80-årige Gerlof på Öland. Denne spennings-romanen har jeg ventet lenge på, og den ble lest med hjertet konstant i halsen og en ørliten antydning til kvalme - på dagtid only.

John Steinbeck: Cannery Row 

Nok en Steinbeck-bok på meg denne ferien. Forfatteren skriver godt om levde liv og vennskap blant samfunnets utstøtte.

8 kommentarer:

  1. Hørtes ut som en herlig ferie! Fint å se at det er oppdateringer på bloggen din igjen :) Håper du vil skrive litt mer om boken "Forbrytelser"? jeg er veldig spent på din mening.

    SvarSlett
    Svar
    1. En omtale av den står på planen :) Jeg er ikke sikker på om jeg rekker å omtale alle bøkene jeg har lest i sommer, men skal prioritere denne1 :)

      Slett
  2. Hehe, noen linjer mammablogging innimellom er helt akseptabelt;-) Du har fått lest en go del synes jeg. Har veldig lyst til å lese Catcher in the Rye og Steinbeck. Jeg leste noen sider av Vredens druer, men kjente at det desverre ikke var tiden for det. Jeg tror også at jeg skal lese den på engelsk for oversettelsen rakk å irritere meg på de få sidene jeg leste. Jeg har litt problemer med dialekt og sleng som oversettes.
    Forøvrig frister også Sankta Psyko og The Moonstone, så nå ble leselisten noen hakk lengre:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for forståelse for at mamma-genet kommer frem, også i bøkenes verden :) Catcher in the Rye leste jeg på norsk (nyeste utgave fra 2005) og den er veldig godt oversatt! Leste boken på noen få dager. Må være rekord når det gjelder klassikere! :)

      Slett
  3. Velkommen tilbake, Bokofilia :) Hyggelig å se deg tilbake igjen. Ferie i Rhodos høres herlig ut, der har jeg også vært, men det er mange år siden nå. Jeg syntes forresten litt mammablogging må være greit en og annen gang.

    Yrsa Sigurardottir tror jeg skriver krim jeg kan like, det høres sånn ut. Den eneste av dine sommerbøker som jeg har lest er Catcher in the Rye, tror det var i fjor jeg leste den. Likte den godt, selv om jeg på mange måter da følte den som litt spesiell. Jeg tror det er en bok som godt kan leses igjen.

    Riktig god bedring til den lille med øre-betennelse og en fin helg ønskes hele den bokofile-familien ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også litt samme følelse når det gjelder Catcher in the Rye. Leste et sted at mange opplevde den som en slags hyllest til opprør mot det etablerte. Jeg vet ikke helt om jeg deler den oppfatningen (kanskje det har noe med alder å gjøre?), men jeg ble veldig nysgjerrig på hovedpersonens psyke. Og den følte jeg ikke at jeg helt klarte å trenge inn i...

      Slett
  4. Forresten så har jeg ikke lest noe av Steinbeck, men jeg har To A God Unknown her. Han var ikke på pensum da jeg gikk på gymnaset, men nå begynner jo det å bli noen år siden(10 år i år sidej jeg gikk ut). Vi leste, mulig vi leste noe jeg ikke husker også, Lord of the Flies av William Golding, Death of a Salesman av Arthur Miller og Cal av Bernhard McLaverty. Alle står faktisk i bokhyllen min enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Russetiden blir stadig mer og mer fjern for min del, mer en 15 år siden - årene flyr! Vi hadde "Death of a salesman" på pensum. Og "Boy" av Roald Dahl :) Roald Dahl er jo kjempebra, og jeg har lest flere av bøkene hans på nytt i voksen alder. "Of Mice and Men" er en god introduksjon til Steinbeck, synes jeg. Har ikke lest "To A God Unknown", men leste noen av de andre klassikerne hans for noen år tilbake - East of Eden, Grapes of Wrath, Travels with Charlie. Good stuff:)

      Slett