mandag 2. februar 2015

På dokukjøret - Lest i januar (2015)

Et av de viktigste nyttårsforsettene mine for 2015 er å se mindre på TV. I fjor brukte jeg alt for mange kveldstimer i koma foran fjernsynet. I år skal jeg trene mer og lese flere bøker. Ingen flere hjernedøde TV-program på meg altså, bare intelektuell stimuli og fysisk fostring.

Januar er vel overstått, og jeg er i rute i henhold til lese- og treningsplaner. 5 bøker er fordøyd denne måneden, noe jeg er veldig fornøyd med. Jeg har også et mål om å blogge mer i tiden fremover. Et samleinnlegg over månedens leste bøker er tenkt å bli et fast innslag på denne bloggen.

I januar har jeg lest:
  • 4 sakprosabøker og 1 krimroman.  
  • 4 papirbøker og hørt en lydbok
  • 3 kvinner og 2 menn
  • Forfattere fra 3 land: Norge, Tyskland og Storbritannia
  • 4 av bøkene på norsk og 1 bok på tysk.
Tema: Andre verdenskrig , DDR, naturvitenskap og sørøst-Asia.

Litt om bøkene:

1) Sovjetistan av Erika Fatland (Norsk sakprosa - utgitt 2014)
En svært god og lesverdig bok om forfatterens reiser i fem tidligerer Sovjet-republikker. Denne dokumentaren var en av mine høyt nominerte kandidater til Bokbloggerprisens "åpen klasse" for 2014.

2) Stasikinder (Stasibarn) av Ruth Hoffmann (Tysk sakprosa - utgitt 2013)
Månedens desidert sterkeste og beste leseopplevelse. Gjennom dybdeintervujer kommer barn av tidligere STASI-medarbeidere, spioner og avhoppere til orde med sine historier.

3) Morfar, Hitler og Jeg av Ida Jackson (Norsk sakprosa - utgitt 2013 - lydbok)
Forfatterens morfar var medlem i Waffen SS under andre verdenskrig og redaktør i den norske propagandaavisen Germaneren. I denne dokumentarbiografien avdekker Jackson morfarens bakgrunn og krigsopplevelser samtidig som hun trekker paralleller til egne erfaringer i vår tid.

4) Det som ble Norge (Norsk sakprosa - utgitt 2013)
En populærvitenskapelig dypdykk i Norges fjerne forhistorie - for de som vil ha de store linjene. I løpet av knappe 250 sider tar forfatteren med leseren hele 2902 millioner år tilbake i tid (se omtale).

5) Et tysk rekviem av Philip Kerr (Kriminalroman - utgitt på engelsk første gang 1991)
Dette er siste del i forfatterens Berlin noir-triologi hvor den tyske privatdetektiven Bernhard (Bernie) Günther spiller hovedrollen. Handlingen utspiller seg i et Berlin i ruiner etter at Tyskland har tapt krigen. Året er 1947, og Günther blir innvolvert i de alliertes rivalisering om makt og innflytelse i Europa. En krimbok av beste merke, omtale kommer.


2 kommentarer:

  1. Så kjekt med en oppsummering fra deg, og så spennende bøker du har lest. Jeg har bare lest Ida Jackson sin bok, men likte den til gjengjeld veldig godt. Spent på om du kommer tik å lese så mye doku i februar også :) Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Tine! Jeg mistenker at det vil bli en del dokumentarer denne måneden også :) Jeg er bitt av det doku-basillen. Doku er den nye krimmen for min del!

    SvarSlett