søndag 17. juni 2012

En smakebit på søndag #24 Min Kamp 2 av Karl Ove Knausgård




Etter en ukes opphold er jeg tilbake med nok en søndags-smakebit! Vi har gått en lang og fin tur i Oslo-marka i dag, og både barn og voksne har vært ganske slitne i kveld etter denne overdosen med frisk luft. Vi hadde både sol og litt regn underveis, men heldigvis klarnet det opp etterhvert. Jeg tror sannelig vi fikk litt farge i ansiktet også (vi glemte solkremen)!

For noen uker siden leste jeg Karl Ove Knausgårds "Min Kamp 1" og ble veldig begeistret for boken. Nå er jeg igang med oppfølgeren, og jeg må innrømme at jeg ikke er helt sikker på hva jeg synes om den så langt. Boka er veldig annerledes enn nummer en, både i tema og oppbygning. To'ern starter med en beskrivelse av en familieferie fra helvetet. Knausgård er familiefar i fremmed land (Sverige), og han sliter med å tilpasse seg den moderne manns- og papparollen. I tillegg sliter han med å få til romanen han skriver på ("En tid for alt"). I denne smakebiten fra side 121 prøver kameraten Geir å oppmuntre Knausgård når det gjelder romanskrivingen:


"-Teknisk? Teknisk? Lett for deg å si, det. Du kan gestalte en tur på dass på tyve sider og få folk til å lese om det, til å bli blanke i øynene. Hvor mange tror du kan det? Hvor mange forfattere hadde ikke gjort det om de bare kunne?"


En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere.

Alle ukens søndags-smakebiter finner du her. Kanskje du lar deg inspirere?

8 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) Jeg har ikke lest noe av Knausgård enda og er litt usikker på om det er noe for meg. Blir spennende å se hva du syntes. Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  2. Jeg knauser og knauser, men jeg må innrømme at jeg ser fram i mot å avslutte #2 og komme meg videre med andre bøker : )

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke lest noe av Knausgård. Har ikke så veldig lyst heller foreløpig... :P Kanskje senere. Takk for smakebiten! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ingen hast med å lese Knausgård, vet du :) Uansett hva man skulle mene om bøkene er jeg sikker på at de vil bli stående som et godt bilde på hvordan livet på slutten av 1900-takket og begynnelsen av 2000-tallet kunne være. Sikkert spennende lesning om 60 år også!

      Slett
  4. Takk for smakebiten!:)Ønsker deg en videre herlig dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du tittet innom i dag :) Ha en strålende dag!

      Slett
  5. Herlig med en søndagstur sammen med familien selv om været ikke var det beste :)
    Jeg er litt ambivalent ang Knausgård og kampen sin, i utgangspunktet har jeg bestemt meg for ikke å lese bøkene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, heldigvis er det nok av bøker der ute som venter på en leser :) Ha en fin lese-uke!

      Slett